رسم سیسمونی از گذشته تا به امروز

سیسمونی نوزاد پیش از این به چه صورت بوده است؟

یک رسمی که در بین مردم ایران رایج است سیسمونی است که در واقع همان هدیه به دختر برای تولد اولین فرزند او است. این رسم از گذشته در بین مردم ایران رایج است و شامل هدیه دادن رخت و لباس و لوازم خواب نوزاد اول یک دختر است. رسم خرید سیسمونی نسبت به گذشته به قدری تغییر کرده است که نمی‌توان آن را رسمی اصیل دانست. امروزه رسم سیسمونی به این صورت است که خانواده عروس برای نوزاد اول دختر خود، وسایل مورد نیاز را تهیه کرده و طی جشنی آنها را به خانه دختر و داماد خود می‌فرستند. 

 

در گذشته سیسمونی را پس از ماه ششم بارداری دختر و معمولا در ماه فرد و ماه هفتم بارداری به خانه تازه مادر می‌فرستند. در باورهای عامیانه گذشته،فرستادن سیسمونی در ماه زوج بارداری بدشگون است و ارسال سیسمونی به خانه عروس و داماد در ماه فرد، ریشه در این اعتقاد دارد که عدد 7 مقدس است و بر سلامتی و برکت در زندگی نوزاد تاثیر گذار است. روزی که خانواده عروس می‌خواهند سیسمونی را به خانه دختر خود ارسال کند، خانواده داماد برای نهار به خانه پدر عروس دعوت شده و سپس سیسمونی را به خانه عروس می‌برند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : بهترین زمان برای خرید سیسمونی نوزاد.

 

کالا های موجود در سیسمونی

در گذشته اقلام موجود در سیسمونی در مناطق مختلف کشور متغیر بود اما به طور کلی شامل موارد زیر بود:

چند تکه لباس در سایز های مختلف که معمولا اقوام عروس با دست و با پارچه های چیت و قدک می‌دوختند. 

کلاه های کاموایی و پارچه ای

ست قنداق شامل چاچب قنداق و بند قنداق

چند دستمال و کهنه از جنس چیت

مشمع

روپوش

ناف بند

لچک سفید (گوش بند)

سینه بند

کمر چین

شانه پیچ

لحاف، تشکچه و بالش پر شده از پر قو یا پشم (بچه لای پر قو بزرگ شده)

گهواره چوبی و نَنو (گهواره تابستانی)

پستانی یا مُّکه (یک تکه پارچه که در آن نبات یا مواد شیرین قرار می‌دادند و در دهان کودک گذاشته تا بمکد و در واقع نمونه قدیمی از پستانک است.)

مهره چشم و مازو برای نظر زدن کودک

اسب چوبی، تیله و مهره برای پسر و عروسک پنبه ای برای دختر

مقداری مواد خوراکی مثل آرد برنج، زعفران، هل و بودل

 

توصیه میکنیم در ادامه، بلاگ " وسایل ضروری و غیر ضروری سیسمونی نوزاد " را مطالعه فرمایید. 

 

با توجه به اقلامی که در بالا نام بردیم، می‌توانید متوجه شوید که خانواده عروس لوازمی را برای کودک تهیه می‌کردند که در نوزادی برای او کاربرد دارد و در واقع یک رسم زیبا و شیرین برای استقبال از نوه آنها بود. برخلاف رسم امروزی سیسمونی، در گذشته این رسم زحمتی برای خانواده عروس نداشت. امروزه رسم سیسمونی کاملا کالانما و تجمل گرا است.

 

در گذشته به دلیل ساده بودن سیسمونی، مادر باردار از آرامش بیشتری در دوران بارداری برخوردار بود. اما زنان امروزی به حدی درگیر زرق و برق سیمونی و چشم و هم چشمی شده اند که خرید سیسمونی برای آنها دغدغه بزرگی محسوب می‌شود و به همان نسبت مادربزرگ های امروزی به دلیل هزینه زیاد سیسمونی، به شدت مادربزرگ های قدیمی شوق نوه خود را ندارند.

 

تجمل گرایی و خرید لوازم گران قیمت برای سیسمونی کودک، آرامش را از زنان باردار امروزی گرفته است. امروزه سیسمونی هزینه های سنگینی را به خانواده ها تحمیل می‌کند و حتی در برخی موارد دیده شده است که هزینه سیسمونی از هزینه ای که خانواده دختر برای جهیزیه او کرده اند نیز بیشتر شده است. 

 

مقاله پیشنهادی ما : نکات مهم در ارتباط با خرید سرویس خواب نوزاد.

 

همانطور که مشاهده کردید در گذشته سیسمونی به اقلام ساده و ضروری کودک ختم می‌شد، در حالی که امروزه بحث بر شیشه شیر برند و پستانک و کالسکه گران قیمت است. در گذشته کودکان اتاق مخصوص خود را نداشتند، امروزه شاهد این مسئله هستیم که اتاق کودک از وسایل گران قیمت پر شده و شبیه فروشگاه سیسمونی است. مسئله نگران کننده این است که مادر باردار بیشتر از آن که نگران سلامتی خود و جنین باشد، نگران تهیه سیسمونی گران قیمت و رقابت با دیگر مادران است. در حالی که در گذشته دختران باردار با لوازم ساده ای که در اختیار داشتند اقدام به دوخت لباس و عروسک می‌کردند. امروزه تجمل گرایی علاوه بر ضربه اقتصادی ای که به خانواده ها وارد می‌کند، با اضطراب و استرسی که به مادر وارد می‌کند سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد. 

 

جشن سیسمونی

این جشن یکی از رسومی است که در شهر های مختلف به شیوه های متنوعی برگزار می‌شود. در جشن سیسمونی که معمولا 10 روز پس از تولد نوزاد و حمام کردن او برگزار می‌شود، زنان اقوام جمع شده و هدیه هایی به نوزاد می‌دهند. خانواده هایی که با اقوام خود راحت هستند، اقلام مورد نیاز را به آنها می‌گویند تا در جشن سیسمونی همان کالا را به عنوان هدیه به نوزاد بدهند. برخی از اقوام نیز در عوض کادو، مقداری پول هدیه می‌دهند تا مادر خودش آنچه که نیاز دارد را تهیه کند. 

 

جاخالگی

یکی از رسوم قدیمی که در گذشته رایج بود، جاخالَگی است که به معنی کادو بردن برای فرزند دوم به بعد یک خانواده است. این رسم همچنان در میان مردم نراق رایج است و تفاوت آن با جشن سیسمونی این است که جشن سیسمونی برای فرزند اول است ولی جشن خالگی برای فرزند دوم به بعد است.

 

ذز انتها پیشنهاد می دهیم که بلاگ " لوازم ضروری نوزاد برای شش هفته اول پس از تولد " را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی